torsdag 5. februar 2009

Sangtekster!


Denne uken lyder oppgaven på å finne en sangtekst og analysere den. Jeg har da valgt sangen "Missing you" av Backstreet boys. Dette er egentlig ikke en sjanger innenfor musikk jeg pleier å høre på. Så derfor er det en grunn til at jeg valgte denne. Grunnen er rett og slett at jeg har hatt gode minner rundt denne sangen, ikke nødvendigvis fordi den er som den er, men fordi den har vært tilstede på de minneverdige tidspunktene. Første gang jeg hørte den var det en god venn som sang den for full hals i gangen på skolen. Dette ble godt husket og man kan si at hun ble påminnet hendelsen titt og ofte. Det var ikke mobbing, for hun tok seg ikke nær av det, så det kom mye ut av moro ut av det! Sangen utviklet seg også til å bli en bussang på vei hjem fra Hafjell. Det at sangen er "utenfor" min sjanger kan også forsterke minnene.
Her kommer teksten:

CHORUS:
Oh baby I'm missing you
We used to love so strong
Tell me where did we go wrong
Oh baby I'm missing you
They say I'll learn to forget
But It sure ain't happen yet

Been checking up the places where we used to go
And looking for your face inside the crowd
I've been talking to the people that we used to know
But nobody wants to say where you hang out

And when I call your phone
Seems like you're never, ever home
And you don't return my calls
It tears me up
its breaking up my heart

CHORUS

I still have your pictures hung around my room
They're the only thing that's left of you and me
Girl, what can I do to make you come back soon
And make it just the way It used to be

Oh is it someone new
Can never go on without you
Girl I don't wanna think about it
I can't sleep at night
No this can't be right
Come back into my life (come back, baby come back)

CHORUS

I know there's a chance for you and I
And I believe there's no way our love could die
So no matter how long it takes, I'll wait for you
And whatever it takes, I'll be there for you
I'll be there (x2)

CHORUS (to fade)


Dersom du er interessert i å høre sangen, er det bare å se og høre under, funker den ikke kan du trykke her :)


Det er ganske innlysende at teksten er om kjærlighet. Det virker som om det er en gutt, siden det er menn som synger, som har mistet kjæresten sin, og vil veldig gjerne ha kjæresten tilbake. I utgangspunktet er jo stemningen trist, men melodien i sangen vil jeg ikke si er et tegn på dette, faktisk det motsatte. Derfor tenker jeg at det sannsynligvis vil ende bra! Ettersom teksten er kun fra guttens perspektiv vil de fleste få medfølelse for ham og tenke at han bare er søt og snill. Egentlig kunne han like gjerne vært utro...

Sangen mener jeg er meget sentral, alle kan kjenne eller kjenner seg igjen her. Kjærlighet er noe alle opplever før eller siden. Dermed mener jeg at det er en sang som passer for de aller, aller fleste. Med andre ord har alle bakrunnskunnskapen man trenger for å leve seg inn i eller skjønne teksten.
Rimene i sangen er på godt norsk litt "random," men utgjør likevel et virkemiddel. Det viktigste virkemiddelet blir likevel melodien, rytmen og at man blir litt partisk i forhold til gutten. Ikke minst er det en fengende melodi og tekst, så ikke bli overrasket om du nynner på den en dag!
Håper den gir den like mange og gode minner som for meg!



Rock on!
Herman

1 kommentar:

:) sa...

herman, jeg visste ikke at du var så dyp! her viser du virkelig fram en sjult side ved deg selv!!