torsdag 29. januar 2009

Lyrikkens mening – opp til deg selv!

Sjangeren lyrikk har jeg lite kjennskap til, men jeg vet i hvert fall at det ofte kan forbindes med dikt. Det er ikke helt tilfeldig, ettersom det også kan kalles lyrisk diktning, men det finnes også andre lyriske sjangre som folkeviser og minnesanger. Tekstene omhandler gjerne tanker, følelser og andre dype temaer. Lyrikk gir også et inntrykk av øyeblikkets stemning, det ligger så mangt mellom linjene!

For min egen del eier jeg ikke så mye fantasi, men en av mine grunntanker er at alt er mulig! I det legger jeg da at jeg også kan trene opp fantasien. Grunnen til at jeg nevner dette, er fordi lyrikk spiller mye på leserens fantasi. Lyrikk kan tolkes på mange måter, men vanligvis er det en form for mal.
Mange tenker på dikt som en rimende tekst med rytme, men dette er faktisk ikke tilfellet i alle dikt! Ville budskapet blitt annerledes dersom den siste stavelsen i to ord er relativt like?

Mitt forhold til lyrikk er magert. Egentlig burde jeg lese flere dikt for å sette i gang tankene. På denne måten kan man bli bedre til skape en egen mening. Dette kan hjelpe mange til å opparbeide seg egen mening - slutten for naive?

Under har jeg plukket ut det originale diktet av Jan Erik Vold.

Kulturuke


ulturkuke
tulkuruke
ultkuruke
ukturulke
tlukuruke
ukturkule
urtukulke
turlukuke
kulrukute
ultrukuke
kuleturuk
rulekukur
tulekukur
luretukuk
kukutelur
ruktukule
lurekuktu
luekuktur
kuktulure
rukletuku
tuklekuru
urukekult
kuruketul



Grunnen til at jeg valgte dette diktet, var fordi Jan Erik Vold skriver dikt på en helt annen måte enn de andre dikterne og dette interesserer meg. Akkurat ”Kulturuke” valgte jeg fordi det har et meget enkelt budskap, i mine øyne, men allikevel forteller så mye. Det er også et av de få diktene jeg husker. Det sier faktisk litt, ettersom det ikke er det aller morsomste jeg vet om.

Ideen om hvordan et utgangspunkt kan deles opp og settes sammen på helt forskjellige måter, liker jeg. Når jeg ser diktet tenker jeg også: hvorfor ble ordet det akkurat sånn? Man kan stille samme spørsmål om samfunnet. Kulturuke kunne like gjerne vært ukturkule, men det er kanskje en mening bak alt?


Bildet mener jeg passer ettersom at hvis menneskene som utgjør det norske flagget hadde stått annerledes, hadde de ødelagt budskapet eller fått det til å bety noe annet. Sammensetningen er viktig!


Bildet finner du her.

Herman

2 kommentarer:

Hedvig sa...

Bra innlegg, selv om jeg ikke kan skjønne at du ikke liker dikt ! Likte bildet du hadde med og sammenhengen med diktet:) Flink gutt.

Julie sa...

Bra blogg hvor du nærmer deg norskfaget på en spennende måte! Hilsen norsklærer i VGS :-)