Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

tirsdag 28. september 2010

Formidling av filminnhold


Det er naturligvis ulike måter å formidle et innhold eller budskap på. De vanligste er ved tale og bilder som filmen i består av. Hvis man fokuserer på lyd kan den formid

le budskap eller stemning ved dialog, kommentarer eller rett og slett underfundige lyder regissøren mener passer. Alle disse metodene kan man også møte i skjønnlitterære tekster, uten om lyd og lydstyrke for å skape stemning. Unntaket er i tillegg om teksten ikke er skrevet i jeg-person slik at man ikke kan høre denne persons tanker og følelser uten om tale. I klippet fra ”Trainspotting” (link her) ser vi denne formidlingsmåten klart. Der får vi se hvordan hovedpersonen oppfatter det å få injisert dop i kroppen. Dette er en ganske spesiell scene, der hovedpersonen er utenfor resten av verden og man får da sett ulike perspektiver film kan bruke. Da tenker jeg på froske- og fugleperspektiv og fjerne og nære bilder som kan skape dramatiske effekter.

På denne måten kan filmer ofte få et mer varierte måter å formidle handling og budskap på. Likevel er den store forskjellen på film og bok selvsagt bildene. Dette gjør blant annet at deler av formidlingen er opp til tilskueren ettersom man retter blikket og fokuset selv. Det innebærer at du enten kan gå glipp av eller få med deg detaljer. Detaljene kan utgjøre det samme som ”å lese mellom linjene” i en roman. For eksempel heter sangen i klippet fra ”Trainspotting” ”Perfect day” som skildrer ironien rundt dop, i hvert fall slik situasjonen er i dag. På denne måten får film mange flere måter å fortelle det den vil på enn bøker. Dette gjør at film også gjerne virker mer tiltrekkende ettersom det er mer variert.


Bildet ligger her

Ingen kommentarer: