søndag 15. mars 2009

Reklamens makt

Overalt hvor vi går blir vi omgitt av reklame og alle blir påvirket i en viss grad. I hvor stor grad man innrømmer det, er forskjellig. Personlig tror jeg at jeg ikke blir så veldig påvirket av reklamen, men jeg er glup nok til å skjønne at det ikke er sant. Graden jeg blir påvirket vet jeg lite om, men jeg vet at det er mer enn jeg tror.


De fleste vil tenke at reklamens oppgave kun er å selge et produkt. Det er sant, men i tillegg har den som oppgave å skape et behov som i utgangspunktet ikke er der, slik at du får en trang til å kjøpe. For å oppnå dette må man lage en god reklame. For meg er den viktigste faktoren at reklamen inneholder humor, som bidrar til at man husker reklamen. Naturligvis spiller informasjon også en rolle . Jeg liker også at reklamen ikke er helt åpenbar til å begynne med, men viser poenget mot slutten.

Siden jeg da har fortalt litt om hva slags reklamer jeg liker, har jeg valgt to reklamer.

Denne reklamen skal få oss til å bruke kondom slik at vi ikke oppnår noe uønsket. Reklamen fant jeg da jeg lette etter reklamer på youtube. Det lureste med denne reklamen er at den appellerer til mange mennesker, alle som har barn. Alle som har barn har også opplevd en skrikerunge og problemene det medfører. På bakgrunn av det ble jeg småirritert inntil de fortalte budskapet med at man skal bruke kondom. Humoren er også grunnen til at jeg valgte reklamen.

Denne reklamen er spesiell på grunn av at den ikke reklamerer for et spesielt produkt, som er det vanligste. Istedenfor er det er oppfordring. Ettersom at språket er meget enkelt, kunne reklamen også passet for barn, men til syvende og sist ville de nok ikke skjønt budskapet, så voksne og ungdommer blir målgruppen.

Alt i alt er dette en god reklame med enkelt og godt budskap og ikke minst humor. Well done!

Egentlig hadde jeg tenkt til å velge en dårlig reklame også, men jeg kom ikke på noen, så da måtte det bli enda en bra en.



Hele poenget med denne reklamen er at lottomillionærer ikke er som andre millionærer, de bruker nemlig pengene sine på en annen måte. Som nevnt er humor et viktig virkemiddel ved en reklame. Det er også meget lurt av norsk tipping å lage en reklame som passer til veldig mange mennesker. Kanskje til og med små barn begynner å tippe?

De aller fleste vil også kunne kjenne seg igjen i en situasjon der man ikke ser noe lys i enden av tunellen. Jeg tror det er slik denne bilmekanikeren føler det, men en vakker dag har han flaks og får ryddet opp i alle problemene sine.



Grunnen til at jeg valgte denne reklamen, er fordi jeg liker at folk tar igjen. Det er også lett å sette seg inn i situasjonen til bilmekanikeren og man skulle bare ønske man fikk samme følelse inni seg som han får på slutten. Denne reklamen avslører heller ikke budskapet før slutten, som jeg liker.

Herman

Ingen kommentarer: