onsdag 22. april 2009

Egenprodusert reklamefilm

Ettersom vi har jobbet mye med reklame den siste tiden på skolen, fikk vi i oppgave å lage en egen reklamefilm for skolen. Som alltid var det noen haker ved oppgaven. Denne gangen var det en lang liste med informasjon vi skulle ha med. Gruppene ble satt sammen og jeg havnet med Kenneth, Øystein, Kristine og Grethe som du finner i blogglisten til venstre.

Vi fikk tre uker til dette prosjektet, og det holdt så vidt. Vår gruppe var lure nok til å begynne tidlig, og fikk samlet ideer allerede første dagen vi var samlet. Manus ble oppskrytt ettersom at vi tenkte at vi ikke ville klare å lage et ordentlig et uansett. Derfor startet, og nesten fullførte, vi filmingen også første dag.

Her er resultatet



For å være helt ærlig vil jeg si dette burde være en oppgave som er laget mest for moroskyld. Begrunnelsen for det er at vi, som går på studiespesialiserende, har valgt denne linjen kanskje fordi vi ikke er spesielt gode til å bruke fantasien. Vi har heller ikke fått noe opplæring i hvordan man lager film, bare hva kjennetegnene er. Nå høres det ut som om jeg slakter prosjektet, men det er ikke hensikten. Det jeg prøver å si er at det er moro å lage, men at SSP-elever ikke bør evalueres i stor grad ut fra dette prosjektet. Til tross for det, ble det mange gode resultater fra de forskjellige klassene.

Vi valgte tittelen ”Terminator Sandvika.” Ved første øyekast er det mulig man ikke skjønner noe som helst ved mening, men nå skal du høre: I reklame bruker man ofte kjente personer som skaffer mye PR og det kommer en ny Terminator-film til sommeren, som er den årstiden reklamefilmen skal brukes.

Gruppearbeidet fungerte meget godt, mye på grunn av at alle bidro med det de kunne til tidsfristen. All ære til Kenneth, som er rå på videoredigering. Vi andre bidro derfor med det vi kunne, som hovedsakelig var å filme.

Jeg syns resultatet ble fint, det er vanskelig å få frem så mye informasjon på en enkel og morsom måte. Vår gruppe fokuserte på å få med all informasjon fremfor å lage den lattermild. Det er nemlig meget vanskelig å få en super informativ reklame på om lag fem minutter. Det som halter i filmen er musikken. Det er ikke til å legge skjul på at den ikke passer helt sammen. Grunnen til at sammensetningen ikke ble helt ultimat, er restriksjonen på sanger over 30 sekunder. Det er ulovlig å bruke mer enn 30 sekunder så lenge man ikke har betalt for sangen. Dersom man hadde hatt bedre tid hadde det kanskje vært mulig å finne en bedre kombinasjon.

Ingen kommentarer: